Rozwój infrastruktury transportowej: W Kędzierzynie-Koźlu powstaje nowoczesny port kolejowy
W Sławięcicach, dzielnicy Kędzierzyna-Koźla, trwa budowa zaawansowanego terminalu kolejowego, który specjalizować się będzie w obsłudze oraz magazynowaniu produktów stalowych. Wyjątkowa struktura planuje przyjmować i obsługiwać blisko 4.000 wagonów rocznie. Projekt ten jest jednym z największych przedsięwzięć tego typu na terenie naszego kraju, a jego ukończenie przewidywane jest na pierwszy kwartał 2025 roku.
Usługi świadczone przez terminal będą obejmować dostarczanie, przechowywanie oraz przeładunek głównie produktów stalowych. Inwestycja zapewni halę przeładunkową o powierzchni wynoszącej 7.100 m2. Będzie ona wyposażona w dwie suwnice o udźwigu 35 i 47 ton, które są przystosowane do obsługi kręgów stalowych o maksymalnej średnicy 2.700 mm, szerokości do 2.300 mm i wadze do 42 ton.
Nowoczesna infrastruktura terminalu pozwoli na minimalizację wpływu warunków atmosferycznych na magazynowane towary, co gwarantuje ich bezpieczeństwo podczas przechowywania i transportu. Port kolejowy będzie również wyposażony w dwa tory załadowczo-rozładowcze oraz plac manewrowo-magazynowy, co usprawni proces obsługi towarów w relacji wagon-magazyn, magazyn-samochód i wagon-samochód.
Terminal Railport zostanie zlokalizowany przy HUB Sławięcice na bocznicy DB Cargo Spedkol, która dysponuje torami o łącznej długości około 50 km. Bocznica posiada także dostęp do wag kolejowych i wagi samochodowej, a jej położenie umożliwia podłączenie do sieci TEN-T (transeuropejska sieć transportowa). Daje to możliwość skomunikowania regionu Górnego Śląska z pociągami liniowymi Silesia, Mazovia i Moravia, zapewniając połączenie z południem, północą i zachodem Europy. Bliskość autostrad A4 i A1 oraz dróg krajowych umożliwia efektywny transport drogowy towarów na trasach wschód-zachód oraz północ-południe.