Walka z zanieczyszczeniem powietrza w Kędzierzynie-Koźlu: ekologiczne środki transportu publicznego na pierwszej linii
Jak wiele innych polskich miast, Kędzierzyn-Koźle boryka się z problemem nadmiernej ilości cząstek stałych PM 2,5 i PM 10 w powietrzu. Jednym z rozwiązań tego problemu jest redukcja emisji CO2 poprzez wprowadzenie ekologicznych pojazdów do transportu publicznego. Już teraz, po ulicach tego miasta, można spotkać elektryczne autobusy, które są znacznie bardziej przyjazne dla środowiska. Planuje się również zwiększenie ich liczby.
Kędzierzyn-Koźle to miejsce o silnej tradycji chemicznej. W okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, kiedy to dominowała ideologia tzw. „słusznie minionej” epoki, nadrzędnymi były rezultaty produkcji, a nie jej negatywne skutki. Sprawy tak fundamentalne jak ochrona powietrza i wody czy wpływ przemysłu na zdrowie mieszkańców były marginalizowane. Obszar miasta i jego okolic był bogaty w lasy – uważano to za wystarczające zabezpieczenie środowiska. Poważne zainteresowanie ekologią oraz kontrola jakości powietrza i wody pojawiło się dopiero w XXI wieku.
Stopniowo zaczęto dostrzegać, że niebezpieczeństwo dla zdrowia mieszkańców stanowią przede wszystkim cząstki stałe PM 2,5 o średnicy nie większej niż 1,5 mikrometra oraz PM 10 o maksymalnej średnicy 10 mikrometrów. Szczególnie te pierwsze są uznawane za wyjątkowo szkodliwe. Według Światowej Organizacji Zdrowia, takie drobiny zawieszone w atmosferze są najbardziej niezdrowymi zanieczyszczeniami powietrza.